Tuloksellista työnantajamielikuvatyötä pienellä budjetilla
Työnantajamielikuvan rakentaminen lähtee usein liikkeelle pieniä rattaita liikuttelemalla. Tästä artikkelista saat konkreettisia vinkkejä siihen, miten tehdä tuloksellista työnantajamielikuvatyötä pienellä budjetilla!
1. Panosta yrityksen identiteettiin
Tutkimuksista riippuen työnhakijan on altistuttava yrityksen viestille noin 12-20 kertaa ennen kuin tämä rekisteröi yrityksen olemassaolon. Muistettavuuden parantamiseksi kannattaa valita vain yksi ensisijainen viesti tai arvo, jota pelata isosti. Valitse myös muutamia toissijaisia viestejä, jotka sidot ensisijaiseen viestiin.
Hyvä esimerkki tästä on ohjelmistokonsultointiyritys Mavericks, jonka viestikärki on palkka. Yksi sekundäärisistä viesteistä on läpinäkyvyys, mikä yhdistyy palkkakulmaan muun muassa palkkalaskurin muodossa – niin asiakkaat kuin potentiaaliset työntekijät voivat laskea Mavericks konsulttien palkan suuruuden.
Myös visuaalisuudella voidaan luoda muistijälkiä. Valitse siis helposti muistettavia ja toistettavia elementtejä ulkoiseen näkyvyyteen.
2. Paranna löydettävyyttä optimoimalla kotisivut
Tutkimukset osoittavat, että vain 25% käyttäjistä selaa hakutuloksia toiselle sivulle. Tämä tarkoittaa, että 75% käyttäjistä huomioi vain ensimmäisen sivun hakutulokset. Chitikan tutkimuksen mukaan Googlen #1 hakutulos haalii huimat 34% orgaanisesta liikenteestä.
Jo pienillä itse tehdyillä muokkauksilla pystyt parantamaan kotisivujenne näkyvyyttä ja kipuamaan ylemmäs hakutuloksissa.
- Paranna käytettävyyttä optimoimalla käyttäjäpolut sekä edistämällä nopeutta
- Hakutuloksesi houkuttelevuutta pystyt nostamaan informatiivisilla metateksteillä ja upottamalla otsikkoon sekä metatekstiin esivalittuja avainsanoja.
- Nouse hakutuloksissa viljelemällä esivalittuja avainsanoja nettisivujen H1 ja H2 otsikkotasoilla ja leipätekstissä, sekä nimeämällä kuvat avainsanoja hyödyntäen.
- Luo urasivut ohjaamaan potentiaaliset työntekijät keskustelemaan kanssasi.
3. Erotu työpaikkailmoituksella
Palkka, edut, kehitys- ja etätyömahdollisuudet ovat usein suurimpia päätöksentekoon vaikuttavia elementtejä työnhaussa. Kerro mahdollisimman avoimesti, miten edellä mainitut toteutuvat yrityksessänne, sillä läpinäkyvyys luo luottamusta.
Erityisesti palkan tai edes palkkahaitarin ilmoittamisella voi erottua isosti, sillä niitä mainitaan vielä vain harvoin. Vältä sanaa “kilpailukykyinen palkka” etenkin jos et aio mainita palkkaa, sillä kilpailukykyisyyden määrittää työnhakija, ei työnantaja.
4. Toista, toista, toista
Tavoita potentiaaliset työntekijät tehokkaammin jakamalla samaa sisältöä useissa eri kanavissa useaan otteeseen. Harva seuraa yritysten viestintää intensiivisesti, joten samaa sisältöä voi muokattuna käyttää useita kertoja hyvällä omallatunnolla.
5. Osallistu tapahtumiin esiintyjänä ja verkoston luojana
Tapahtumat tarjoavat loistavan tilaisuuden kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja näkyvyyttä. Aloita työnantajabrändin rakentaminen ehdottamalla yrityksenne edustajia puhujiksi toisten järjestämiin tapahtumiin ja webinaareihin, sillä puhujana oleminen kasvattaa vauhdilla mielikuvia asiantuntijuudesta ja laajentaa verkostoja. Lisäksi saat täyden huomion agendallesi.
6. Rakenna oma yhteisö
Aloita yhteisön rakentaminen esimerkiksi uutiskirjeen tai Slack-kanavan ympärille, tai järjestä matalan kynnyksen meetupeja relevanttien aiheiden ympärille. Yksi jos toinenkin yhteisösi jäsen saattaa päätyä tulevaisuudessa rekryputkeesi.
7. Rakenna social proofia kysymällä palautetta
Asiakkailta saatu julkinen palaute auttaa rakentamaan kuvaa työn sisällöstä ja laadusta, mutta kertoo myös yrityksen kiitoskulttuurista. Työntekijätarinat ja -palautteet taas tarjoavat samaistumispisteitä potentiaalisille työntekijöille ja vahvistavat yrityksen läpinäkyvyyttä.
Muista pyytää asiakkailta ja työntekijöiltä lupa suoriin lainauksiin. Voit käyttää viittauksia niin rekrytointimarkkinoinnissa, myyntimateriaaleissa kuin sosiaalisessa mediassa. Kuin huomaamatta monikanavaisuus moninkertaistaa viestinnän määrän.
8. Viesti säännöllisesti
Aktiivisimmat seuraajasi osaavat odottaa sisältöjä, mutta todennäköisimmin sisältösi tavoittaa ne, joiden keskuudessa vasta kasvatat yrityksenne tunnettuutta. Tarjolla on monia työkaluja, joiden avulla voit automatisoida sekä ajastaa viestintää.
9. Ylläpidä työntekijäprofiilia ja keskustelua arviointialustoilla
Siitä, millainen työnantaja olette ja millaista yrityksessänne on työskennellä on todennäköisesti kirjoitettu arvostelu johonkin kanavaan. Ole aktiivisesti läsnä arviointialustoilla, kuten Glassdoor. Negatiivinen arvostelu ei ole maailmanloppu. Työnhakijan näkökulmasta on tärkeintä, miten työnantajana vastaat vai vastaatko lainkaan.
10. Valjasta työntekijät auttamaan rekrytoinnissa
Forbesin mukaan työntekijöiden työnantajistaan jakama sisältö tavoittaa sosiaalisessa mediassa 561% enemmän ihmisiä kuin työnantajan profiililla jaettu sisältö. Lisäksi työntekijöiden jakama sisältö saa kahdeksan kertaa enemmän tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja.
Kannusta työntekijöitä viestimään yrityksestänne. Ohjeista yleisistä viestinnän linjoista, mutta älä rajoita. Hyvä generoi hyvää, joten kehu ja kiitä julkisesti niitä, jotka ovat innostuneet jakamaan sisältöjä omissa kanavissaan.
Henkilökunnastasi löytyy varmasti ainakin muutamia someaktiiveja, mutta vielä enemmän piiloaktiiveja. Piiloaktiivit usein haluaisivat olla aktiivisempia, mutta sisällön tuottaminen ei tunnu luontaiselta. Uusia äänitorvia saadaan valjastettua haamukirjoittajilla, sisällön tuottamista tukemalla sekä kirjoittamalla esimerkkitekstejä, joita työntekijät voivat muokata omaan suuhun sopiviksi.
Halutessasi voit antaa yrityksen sometilit työntekijöiden haltuun (muista ohjeistus). Tämä parantaa läpinäkyvyyttä ja nostaa autenttisuuden tasoa, mikä on etenkin Z-sukupolvelle tärkeä ominaisuus.
11. Lisää sisäistä viestintää
Yritykset viestivät huomattavan vähän tarjoamistaan eduista. Ne on ehkä mainittu nettisivuilla ja perehdytysmateriaaleissa, mutta niistä puhuminen arjessa on jäänyt. Kun edut ja niihin liitetyt tarinat ovat arjessa läsnä, on työntekijöiden helpompi puhua niistä lähipiirilleen ja verkostolleen. Autenttiset tarinat ovat myös hyvää työnantajamielikuvaa tukevaa somesisältöä. Miten esimerkiksi teillä huomioidaan erilaiset perhetilanteet? Kuinka työpaikka tuki, kun työntekijä sairastui? Miten yritys on edesauttanut työntekijöitä urakehityksessä?
Talented rakentaa vetovoimaisia työnantajabrändejä
Tutkimukset osoittavat, että vahva työnantajabrändi vähentää työntekijöiden vaihtuvuutta 28% ja rekrytoinnin hintaa jopa 50%. Talented auttaa yrityksiä houkuttelemaan ja pitämään IT-osaajat työnantajamielikuvatyön avulla. Osaamisemme ja työkalupakkimme on hyödynnettävissä millä tahansa alalla, paikallisista globaaleihin organisaatioihin.
Avain digitaalisessa tulevaisuudessa menestymiseen on osaajasodan voittaminen. Se tarkoittaa menestymistä työntekijän elinkaaren jokaisessa vaiheessa. Talented auttaa yrityksiä houkuttelemaan, rekrytoimaan ja pitämään parhaat ohjelmistoalan ammattilaiset.