Jotta voit keskittyä työnantajamielikuvatyössä oikeisiin asioihin, tarvitset tueksesi dataa. Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset työnantajamielikuvatyön mittarit, joiden avulla voit kehittää yrityksenne työnantajabrändiä.
Ennen kuin siirrymme tärkeimpien tavoitteiden tunnistamiseen ja määrittelemiseen brändin tunnettuuden, houkuttelevuuden ja maineen näkökulmista sekä mittareiden valintaan, kerrataan mikä on työnantajamielikuva ja miksi sitä tulisi mitata.
Mikä on työnantajamielikuva?
Työnantajamielikuvatyöllä vaikutetaan siihen, millaisena työnantajana nykyiset ja tulevaisuuden työntekijät näkevät yrityksenne ja kuinka yritystänne markkinoidaan potentiaalisille työntekijöille. Tämä monitahoinen funktio sisältää sekä kokemusperäisiä että viestinnällisiä elementtejä, joita yrityksen johdon strategiset päätökset, osaajahankinta, HR -aktiviteetit ja viestintä muovaavat.
“Vahva työnantajamielikuva laskee työntekijöiden vaihtuvuutta 28% ja rekrytoinnin kustannuksia 50%.”
Miksi työnantajamielikuvaa tulisi mitata?
- Keskity oikeisiin tavoitteisiin
- Oivalla mikä toimii ja mitä kehittää
- Dataa päätöksenteon ja investointien tueksi
- Näytä lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutukset
Työnantajamielikuvatyön tavoitteiden valinta
Määrittele mahdollisimman konkreettiset ja strategian kannalta olennaiset lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteet, jotka ohjaavat yrityksenne EB-tekemistä. Valitse sitten 1-3 keskeisintä tavoitetta ohjaamaan työnantajamielikuvatyön kehitystä. Tämä auttaa myös keskittämään käytettävissä olevia resursseja oikeisiin asioihin.
Jos tavoitteiden määrittely tuntuu vaikealta, seuraavien kysymysten pohtimisen usein auttaa:
- Mitä haluat kehittää?
- Mitä ongelmia pyrit ratkaisemaan?
Esimerkkejä tavoitteista:
- Työnantajabrändin tunnettuuden kasvattaminen
- Yrityksen houkuttelevuuden kasvattaminen kohderyhmässä
- Laadukkaiden hakijoiden määrän kasvattaminen rekrytointiputkessa
- Rekrytoinnin läpimenoajan ja kustannusten laskeminen
- Työntekijöiden sitoutumisen kasvattaminen
Työnantajamielikuvan mittarit
Ota mukaan sekä määrällisiä että laadullisia mittareita. Numeroita on helppo seurata (some data, hakemusten määrä, nettisivujen kävijämäärä), kun taas laadulliset mittarit auttavat ymmärtämään mitä on tehty oikein ja miten lukuihin on päästy.
Työnantajabrändin tunnettuus
- Kattavuus (reach) ja mainosnäytöt (impressions) sosiaalisessa mediassa
- Nettisivun liikenne
- Tunnettuus- ja mielikuvatutkimukset
- Kuinka hyvin brändinne tunnetaan organisaation ulkopuolella?
- Missä kohderyhmänne näkee tuottamaanne EB-sisältöä?
- Dataa haastatteluista: “Mistä kuulit yrityksestämme?”
Kiinnostus
- Sitoutuminen sosiaalisessa mediassa: kattavuus, klikit, jaot, tykkäykset, kommentit, yrityksenne maininnat
- Mistä lähteistä ihmiset tulevat netti- ja urasivuillenne
- Hakukonetulokset, muiden toteuttamat tutkimukset
- Millainen sisältö resonoi parhaiten kohdeyleisöön
Maine
- Suosittelu: Montako prosenttia viimeisen X kuukauden aikana palkatuista henkilöistä tuli työntekijöiden suosittelujen kautta?
- Palaute työnhakijoilta, syyt työtarjouksen hyväksymiseen ja hylkäämiseen
- Arvostelut eri sivustoilla, kuten Glassdoor.
- Sosiaalisen median kuuntelu; mitä yrityksestänne puhutaan eri kanavissa
Näin pääset alkuun työnantajamielikuvan mittaamisessa
- Analysoi nykytila ja määritä lähtöpiste
- Määrittele keskeisimmät haasteet ja tavoitteet
- Valitse mittarit ja metodit, miten keräät laadullista ja määrällistä dataa
- Seuraa dataa säännöllisesti ja optimoi
Aloita työnantajamielikuvan kehittäminen kevyesti pakettiratkaisujemme avulla! Laajan konsultointiprojektin sijaan voit ostaa yksittäisiä kiinteähintaisia toimenpiteitä.
Avain digitaalisessa tulevaisuudessa menestymiseen on osaajasodan voittaminen. Se tarkoittaa menestymistä työntekijän elinkaaren jokaisessa vaiheessa. Talented auttaa yrityksiä houkuttelemaan, rekrytoimaan ja pitämään parhaat ohjelmistoalan ammattilaiset.