Case Study: Helen – Rekrytointikampanja energia-alan digitaaliselle suunnannäyttäjälle
Tausta
Helen, yksi Suomen suurimmista energiayhtiöistä, tunnetaan energia-alan edelläkävijänä yli 100 vuoden kokemuksella.
Kehittääkseen digitaalisia ratkaisujaan Helen on jo useiden vuosien ajan menestyksekkäästi vahvistanut teknologia- ja dataosaamistaan sekä kasvattanut digitiimejään. Vuonna 2022 yhtiö julkisti uuden digitaalisen strategiansa ja hahmotteli suunnitelman digitaalisten ratkaisujen yksikkönsä kasvattamiseksi sekä ohjelmistokehitys- ja tekoälyosaamisensa kaksinkertaistamiseksi vuoteen 2025 mennessä.
Vahvistaakseen tunnettuuttaan IT-alan työnantajana ja saavuttaakseen tulevien kuukausien rekrytointitavoitteensa Helen valitsi Witted-konserniin kuuluvan Talentedin skaalaamaan teknologiarekrytointitoimiaan ja toteuttamaan rekrytointimarkkinointikampanjan vuoden 2023 lopulla.
Haaste
Yksi Helenin tunnistama keskeinen haaste oli, että monet IT-alan osaajat eivät tunne energia-alan uramahdollisuuksia ja pitävät alaa usein perinteisenä tai nuhjaantuneena. Tämä mielikuva ei Helenin kohdalla todellakaan pidä paikkaansa. Yrityksen missiona on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä, mikä tarjoaa digi- ja data-ammattilaisille mahdollisuuden saada aikaan konkreettista muutosta kehittämällä edelläkävijäratkaisuja, jotka edistävät vihreää siirtymää.
Kampanjan tavoitteena Talentedin kasvukonsulteilla Mira Rantatuvalla ja Sonja Vallalla oli:
- Parantaa Helenin tunnettuutta IT-alan työnantajana
- Herättää kiinnostusta monipuolisia uramahdollisuuksia kohtaan
- Tavoittaa oikea kohdeyleisö ja houkutella ehdokkaita avoimiin tehtäviin
Talentedin rooli kampanjan rakentamisessa
- Kampanjan suunnittelu ja koordinointi
Kampanjan tavoitteista, tehtävistä ja aikataulusta huolehtiminen, aikataulun synkronointi rekrytointisuunnitelman kanssa sekä kampanjan tulosten raportointi.
- Ihanteellisen kohderyhmän määrittely
Helenin keskeisen kohdeyleisön tunnistaminen, jotta tavoitamme ja puhuttelemme oikeita potentiaalisia ehdokkaita.
- Pääviestin ja teemojen luominen
Helenin ainutlaatuisten myyntivalttien määrittely työnantajana sekä niiden työkulttuurin piirteiden korostaminen pääviesteissä digitaalisen strategian pohjalta.
- Urasivu ja työpaikkailmoitukset
Päivitetty helen.fi/digirekry-urasivu, joka kuvaa tuotteita, tiimejä ja rooleja sekä kertoo, miksi digi- ja dataosaajien kannattaa hakea Helenille.
- Blogiartikkelit
Kolme blogiartikkelia työskentelystä Helenin digitaalisten ratkaisujen liiketoimintayksikössä.
- Sosiaalisen median julkaisut & mainonta
Kampanjan näkyvyyden tehostaminen orgaanisilla ja maksetuilla julkaisuilla LinkedInissä.
Lähes 450 hakemusta avoimiin teknologia-alan tehtäviin
Kampanjan keskeiset tulokset:
- Helen sai lähes 450 hakemusta useisiin avoimiin digi- ja data-alan tehtäviin kuukaudessa.
- Huolellinen suunnittelu ja Helenin digitaaliseen strategiaan perustuva sisältöideointi auttoivat tuottamaan materiaaleja, joita voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa.
- Yhteistyö eri tiimien ja sidosryhmien välillä Helenillä ja Talentedilla oli aktiivista ja tehokasta kampanjan suunnittelusta toteutukseen.
- Kuuden kuukauden yhteistyön aikana kaikki avoimet teknologia-alan tehtävät saatiin onnistuneesti täytettyä.
”Yhteistyö Talentedin kanssa oli saumatonta ja helppoa. Oli erittäin tehokasta työskennellä kahden konsultin kanssa, joista toinen keskittyi rekrytointiin ja toinen työnantajamielikuvaan ja kampanjaan – pystyimme suunnittelemaan ja toteuttamaan laadukkaan kampanjan ja rekrytointiprosessin lyhyessä ajassa.
Tiesimme voivamme luottaa Talentedin asiantuntemukseen erittäin kilpailluilla IT-osaajamarkkinoilla. Oli hämmästyttävää, kuinka nopeasti saimme luotua luottamuksellisen suhteen ja keskusteluyhteyden Talentedin kanssa. He onnistuivat kuvaamaan aidosti ja houkuttelevasti, millaista on työskennellä Helenillä digi- tai data-asiantuntijana ja millaisia uramahdollisuuksia tarjoamme. Konsultit tuottivat laadukasta sisältöä, joka puhutteli oikeaa kohdeyleisöä ja sopi täydellisesti brändiimme. Kaiken kaikkiaan olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ja hakeneiden ehdokkaiden määrään.”
– Sini Eerola, HR Business Partner, Helen