fi en

Case Study: Helen – Rekrytointikampanja energia-alan digitaaliselle suunnannäyttäjälle

23 Jun 2024 by Talented

Tausta

Helen, yksi Suomen suurimmista energiayhtiöistä, tunnetaan energia-alan edelläkävijänä yli 100 vuoden kokemuksella.

Kehittääkseen digitaalisia ratkaisujaan Helen on jo useiden vuosien ajan menestyksekkäästi vahvistanut teknologia- ja dataosaamistaan sekä kasvattanut digitiimejään. Vuonna 2022 yhtiö julkisti uuden digitaalisen strategiansa ja hahmotteli suunnitelman digitaalisten ratkaisujen yksikkönsä kasvattamiseksi sekä ohjelmistokehitys- ja tekoälyosaamisensa kaksinkertaistamiseksi vuoteen 2025 mennessä.

Vahvistaakseen tunnettuuttaan IT-alan työnantajana ja saavuttaakseen tulevien kuukausien rekrytointitavoitteensa Helen valitsi Witted-konserniin kuuluvan Talentedin skaalaamaan teknologiarekrytointitoimiaan ja toteuttamaan rekrytointimarkkinointikampanjan vuoden 2023 lopulla.

Haaste

Yksi Helenin tunnistama keskeinen haaste oli, että monet IT-alan osaajat eivät tunne energia-alan uramahdollisuuksia ja pitävät alaa usein perinteisenä tai nuhjaantuneena. Tämä mielikuva ei Helenin kohdalla todellakaan pidä paikkaansa. Yrityksen missiona on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä, mikä tarjoaa digi- ja data-ammattilaisille mahdollisuuden saada aikaan konkreettista muutosta kehittämällä edelläkävijäratkaisuja, jotka edistävät vihreää siirtymää.

Kampanjan tavoitteena Talentedin kasvukonsulteilla Mira Rantatuvalla ja Sonja Vallalla oli:

  • Parantaa Helenin tunnettuutta IT-alan työnantajana
  • Herättää kiinnostusta monipuolisia uramahdollisuuksia kohtaan
  • Tavoittaa oikea kohdeyleisö ja houkutella ehdokkaita avoimiin tehtäviin

Talentedin rooli kampanjan rakentamisessa

  • Kampanjan suunnittelu ja koordinointi

Kampanjan tavoitteista, tehtävistä ja aikataulusta huolehtiminen, aikataulun synkronointi rekrytointisuunnitelman kanssa sekä kampanjan tulosten raportointi.

  • Ihanteellisen kohderyhmän määrittely

Helenin keskeisen kohdeyleisön tunnistaminen, jotta tavoitamme ja puhuttelemme oikeita potentiaalisia ehdokkaita.

  • Pääviestin ja teemojen luominen

Helenin ainutlaatuisten myyntivalttien määrittely työnantajana sekä niiden työkulttuurin piirteiden korostaminen pääviesteissä digitaalisen strategian pohjalta.

  • Urasivu ja työpaikkailmoitukset

Päivitetty helen.fi/digirekry-urasivu, joka kuvaa tuotteita, tiimejä ja rooleja sekä kertoo, miksi digi- ja dataosaajien kannattaa hakea Helenille.

  • Blogiartikkelit

Kolme blogiartikkelia työskentelystä Helenin digitaalisten ratkaisujen liiketoimintayksikössä.

  • Sosiaalisen median julkaisut & mainonta

Kampanjan näkyvyyden tehostaminen orgaanisilla ja maksetuilla julkaisuilla LinkedInissä.

Lähes 450 hakemusta avoimiin teknologia-alan tehtäviin

Kampanjan keskeiset tulokset:

  • Helen sai lähes 450 hakemusta useisiin avoimiin digi- ja data-alan tehtäviin kuukaudessa.
  • Huolellinen suunnittelu ja Helenin digitaaliseen strategiaan perustuva sisältöideointi auttoivat tuottamaan materiaaleja, joita voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa.
  • Yhteistyö eri tiimien ja sidosryhmien välillä Helenillä ja Talentedilla oli aktiivista ja tehokasta kampanjan suunnittelusta toteutukseen.
  • Kuuden kuukauden yhteistyön aikana kaikki avoimet teknologia-alan tehtävät saatiin onnistuneesti täytettyä.

”Yhteistyö Talentedin kanssa oli saumatonta ja helppoa. Oli erittäin tehokasta työskennellä kahden konsultin kanssa, joista toinen keskittyi rekrytointiin ja toinen työnantajamielikuvaan ja kampanjaan – pystyimme suunnittelemaan ja toteuttamaan laadukkaan kampanjan ja rekrytointiprosessin lyhyessä ajassa.

Tiesimme voivamme luottaa Talentedin asiantuntemukseen erittäin kilpailluilla IT-osaajamarkkinoilla. Oli hämmästyttävää, kuinka nopeasti saimme luotua luottamuksellisen suhteen ja keskusteluyhteyden Talentedin kanssa. He onnistuivat kuvaamaan aidosti ja houkuttelevasti, millaista on työskennellä Helenillä digi- tai data-asiantuntijana ja millaisia uramahdollisuuksia tarjoamme. Konsultit tuottivat laadukasta sisältöä, joka puhutteli oikeaa kohdeyleisöä ja sopi täydellisesti brändiimme. Kaiken kaikkiaan olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ja hakeneiden ehdokkaiden määrään.”

– Sini Eerola, HR Business Partner, Helen

Miten IT-konsultointi­bisneksellä menee? Tilaa Witted Insights!

Witted Insights on kuukausittainen katsaus Pohjoismaiden IT-konsultointi­bisneksen markkina­tilanteeseen. Tilaa uutiskirje niin tiedät, miten alan yrityksillä menee.

Jättämällä sähköpostiosoitteesi hyväksyt vastaanottavasi kuukausittaisen uutiskirjeen Wittedin tietosuojaselosteen mukaisesti.