IT- rekrymarkkina
Markkinan kysyntää laskee tällä hetkellä. Osa yrityksistä on kokenut isoja suoria ja välittömiä vaikutuksia, kun asiakkaat ovat laittaneet liinoja kiinni. Suurin osa firmoista saa tällä hetkellä välillisiä vaikutuksia, kun uusien projektien määrä pienenee.

Olemme tunnistaneet neljä muuttujaa, jotka kuvaavat markkinan kysyntätilannetta juuri nyt:

1. Yksityisen sektorin avoimet projektit (Talented Hub) ***

2. Julkisen sektorin avoimet projektit (Hilma)

3. Avointen työpaikkojen määrän kehitys (Duunitori, Oikotie, Stackoverflow)

4. Kuka rekrytoi nyt (Duunitori, Oikotie, Stackoverflow)

Lue lisää projektimarkkinan kehityksestä (kohdat 1 ja 2) täällä.
left-image

3. Avointen työpaikkojen määrän kehitys (Duunitori, Oikotie, Stackoverflow)

4. Kuka rekrytoi juuri nyt?

Moni yritys ja toimiala lyö liinoja kiinni kehitystyön osalta, tekee säästöohjelmia ja hidastaa tai jäädyttää rekrytointeja. Jotkut yritykset uivat sen sijaan vastavirtaan ja painavat kaasua, ja me haluamme seurata juuri heitä: Mitkä toimialat ja yritykset porskuttavat eteenpäin normaalisti? Onko jollain toimialalla kysyntäpiikki?

 

1. Terveysala ja terveyteknologia (Mehiläinen, Thermo Fisher Scientific, Varian)

Näyttää siltä, että vauhti ei hiivu vaan pysyy ennallaan tai jopa kiihtyy. Yksityisellä hoitosektorilla on haasteena kivijalkabisneksen loppuminen, ei välttämättömien leikkausten ja toimenpiteiden siirto. Toisaalta ainoa palvelukanava joka toimii nyt on digitaalinen palvelukanava. Mikäli tämä puoli tekemisestä on vahvalla pohjalla, nyt on valtavasti potentiaalia ja kysyntää avulle, jos ei, nyt on kiire vahvistaa digitaalista kivijalkaa.

2. Pankki- ja vakuutusala (OP Ryhmä)

Alat ovat olleet murroksessa jo monta vuotta, kun toimijoilla oli valtava tarve uudistaa palveluja ja kasvattaa digitaalista kompetenssia. Tarve ei ole poistunut, kehitystyö jatkuu ja rekrytoinnit jatkuvat. 

Aikaisemmin haasteena on ollut työvoiman saatavuus; on ollut hyvin hankalaa saada devaajia ”pankkiiriuralle”. Nyt tilanne on muuttunut ala näyttää huomattavasti houkuttelevammalta. Ne jotka jatkavat nyt rekrytointia täppäävät kiinni potentiaaliin, jota heillä ei ollut käytössä kuukausi sitten.

3. Operaattorit (Telia)

Jengi tekee etätöitä, kaikki kommunikaatio tapahtuu operaattorien välityksellä? Tökkiikö työhuoneessa netti tai onko haasteellista järkätä videotelcoja koko firman kanssa? Nyt on paljon kysyntää operaattorien corebisnekselle. Sen lisäksi suurin osa operaattoreista tarjoaa viihdepalveluita, jotka ovat omiaan karanteeniarjessa. Pienenä miinuksena urheilun meneminen katkolle.

4. Tietoturva (F-Secure)

Nyt kun koko firma tekee töitä kotoa, missä kunnossa on työntekijöiden tietoturvaratkaisut? Toimiiko VPN yhteydet ongelmitta? Surullista mutta totta on, että tietoturvataso taisi Suomessa juuri tipahtaa kun jengi jäi kotia. Tietoturvaratkaisuita tarjoaville firmoille on nyt tarvetta.

 

 

 

 

 

 

5. Julkinen sektori (Kela, Suojelupoliisi, YLE, Ympäristöministeriö, Valtori)

Julkinen sektori menee perinteisesti pitkässä syklissä. Projekteja ja hankkeita valmistellaan vuosia etukäteen ennen kuin hankkeet kilpailutetaan ja toteutetaan. Kysyntää on siis edelleen paljon, nyt tarpeet kohdistuvat sekä niihin hankkeisiin joita on vuosia valmisteltu, että tämän hetken tilanteen tuomiin uusiin tarpeisiin. Samaan aikaan kun julkisen sektorin tulot ovat tippumassa, tarve ja kysyntä palveluille kasvaa valtavan nopeasti. Sama kuin muilla aloilla, kivijalkapalvelua ei käytännössä nyt ole, ainoa kanava on digitaalinen ja toimijoiden on rakennettava digitaalista kompetenssiaan.

Julkinen sektori haluaisi myös palkata omaa teknistä jengiä, mutta viime vuosina rekrytointi on ollut todella hankalaa. Nyt on siihen on kuitenkin hyvät mahdollisuudet.

6. Verkkokaupat (Zalando)

Ihmiset ostavat edelleen asioita, mutta kun kivijalat ovat suurimmaksi osin poissa pelistä, ostokset tapahtuvat nyt pääsääntöisesti verkossa. Kävijämäärät siis kasvavat ja nettikauppojen on handlattava kasvava trafiikki.

7. Media (Sanoma)

Media on jännittävässä positiossa, kaikki markkinan pelko ja huoli näkyy kasvavina kävijämäärinä, mutta samaan aikaan yritykset pistävät jarrua mainosbudjetteihin. Tiedonjanoiset kansalaiset todennäköisesti tilaavat enempi mediapalveluita ollessaan karanteenissa. Toisaalta markkina muuttuu kovaa vauhtia ja tulee uusia tarpeita (esim. Mistä saisi jotenkin järkevää tietoa A) miten korona etenee tai B) missä alkaa ja loppuu yt-neuvotteluita) -> tarvetta uusille palveluille.

Mediayhtiöt ovat perinteisesti ostaneet merkittävän osan palvelukehityksestään kumppaneilta.